zondag 28 november 2010

Leren lezen in de toekomst, AVI ten einde?

Leren lezen is eigenlijk per definitie een persoonlijk proces dat zich moeilijk laat vatten in klassikale methodes. Ondanks dat verschillende uitgeverijen er behoorlijk in zijn geslaagd dit in een vastgelegd proces te vatten, is het in veel gevallen de leerling die adaptief is ten opzichte van de methode in plaats van andersom.
Wanneer leerlingen eenmaal op een behoorlijk niveau kunnen lezen beginnen we met begrijpend lezen. Alsof het er daarvoor niet zoveel toe deed waar het over ging. Oké, ik snap het verschil ook wel. De techniek van het lezen op zich is natuurlijk wat anders dan begrijpen en invoelen wat de schrijver heeft bedoeld. Technisch lezen en begrijpend lezen zullen echter versmelten en eenvoudiger eigen gemaakt kunnen worden naarmate onderstaande techniek zich zal ontwikkelen.

Op dit moment hebben scholen nog steeds een flinke bibliotheek vol boeken die wordt uitgeleend en ingenomen door een biebmoeder die dat met grote inzet organiseert. Je hoeft echter geen helderziende te zijn om te snappen dat leerlingen straks met hun e-book altijd alle leerboeken bij zich hebben inclusief alle bibliotheekboeken natuurlijk. Zeker voor leerlingen in het voorgezet onderwijs is dit een verschil van enkele kilo's en het scheelt de school een compleet lokaal vol boeken. Leerlingen die in de fase van het leren lezen zitten, zullen nog niet zoveel boeken hebben, toch is het e-book met name voor hen interessant.

Het leesonderwijs zal door het e-book een enorme boost krijgen. Er staat namelijk iets te gebeuren dat tekst 2.0 heet. Jij kijkt als lezer namelijk niet alleen naar je e-book, je e-book kijkt nu ook terug!




Terwijl je een e-book aan het lezen bent volgt een camera je oogbewegingen. Je e-book weet nu precies waar je bent met lezen en geeft met een soort leeswijzer aan waar je bent, zodat je sneller en beter kan lezen. Ook registreert de camera wanneer je moeite hebt met het lezen van een bepaald woord. Je oog blijft daar namelijk een fractie op hangen. Je e-book kan vervolgens dat woord in lettergrepen opdelen waardoor je het makkelijker kan lezen, of synoniemen weergeven wanneer de woordbetekenis het probleem is. Wanneer dat nog niet genoeg is, kan het afbeeldingen weergeven die de betekenis illustreren. Bekijk onderstaande filmpje maar eens waar men al een aardig eind op weg is.



Lezen wordt op deze manier een stuk eenvoudiger. Met name het bepalen van het leesniveau van een leerling wordt zo wel erg gemakkelijk. Het e-book kan teksten op maat aanbieden die exact dat trainen wat de leerling nodig heeft. Dat kan vele male adaptiever dan welke AVI-indeling dan ook.
Wanneer deze ontwikkeling op onderwijskundig gebied goed wordt onderzocht en ingezet, leren we wellicht beter lezen dan ooit. Wanneer we alleen gebruik maken van de mogelijkheid het lezen eenvoudiger te maken worden we luie lezers, omdat het e-book onze tekortkomingen aanvult in plaats van ons wat te leren.

Deze blog mag in zijn geheel worden overgenomen mits er aan goede bronvermelding gedaan wordt, met een verwijzing naar: www.martijndewinter.nl

2 opmerkingen:

  1. Interresante toepassing, als je er over doordenkt biedt dat veel perspectieven die verdergaan dan alleen maar onderwijs.
    ;-) een chip inslikken en een compleet woordenboek of taalcursus tot je nemen lijkt me ook wel wat, hoef je nooit meer te lezen

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Op zoek naar ebooks voor groep 1 en 2, kwam ik op deze website. Ik hoop dat het snel op de markt komt, kan niet afwachten. Hopelijk is het ook Nederlandstalig.

    BeantwoordenVerwijderen